Haalt uw winkel 2025?

Menig marketing man en retail kenner spreekt erover. Veel retailers hoor ik er zelf ook over spreken en dat al sinds enige jaren.

In gesprekken met klanten komt het ook nogal eens naar voren. Je kunt de laatste jaren geen facebook pagina openen over winkels, geen forum lezen of website  bekijken of er wordt wel over gediscussieerd. Krantenartikelen gaan erover en een zichzelf respecterend vakblad heeft op zijn minst een aantal artikelen er aan gewijd.  Het “internetgevaar” is onder ons .

Als je sommige voorspellers mag geloven is het einde van de fysieke winkel in zicht. Men spreekt veel over leegstand van de binnen steden en ook in kleinere plaatsen zullen de centra volledig leeg lopen is hun visie. De consument is veranderd en zal alleen maar meer veranderen en wil niet meer in winkels kopen of komen. Alles zal vanuit de luie stoel worden aangeschaft en wie nog in winkels gelooft leeft in de vorige eeuw of is op zijn minst tegen vooruitgang.

Het is ontegenzeggelijk waar dat de aankopen via internet meer zijn geworden dan 10 jaar geleden  en dat webshops een plaats hebben gekregen in het aankoop beleid van de consument.

Ik durf zelfs de stelling aan dat sommige artikelen of diensten beter via de digitale weg aangeschaft kunnen worden omdat dat gemakkelijker, minder arbeidsintensief, overzichtelijker en goedkoper is dan aanschaf via de “oude” weg. Daarnaast ben ik van mening dat een groot aandeel nog steeds door de huidige retailers geleverd kan worden. Je kunt je wel afvragen wat je er voor  moet doen of laten om interessant voor de consument te zijn en te blijven.

Eén van de dingen die onontbeerlijk zijn in het huidige winkelaanbod is de winkel die  tevens de beschikking heeft over een moderne goed uitziende website die meegegaan is met de tijd.

Wellicht is dit niet zo nodig voor de prijskrakers in de onderkant van de markt maar voor de kwaliteitsbedrijven is het zeker noodzakelijk ook op de digitale weg onderscheidt te maken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat er bijvoorbeeld nog optiekbedrijven zijn met een website die niet mobiel geschikt is of sterker helemaal zonder een website. Daarmee geef je mijns inziens aan dat je het  niet belangrijk vind met je tijd mee te gaan of met de huidige stand van de techniek. Waarom zou je dat dan wel doen met je  collectie en je apparatuur? Naar mijn smaak is de enige manier om aan te geven dat je meegaat met de tijd jouw consument op zijn minst het gemak en de service te bieden die je potentiele concurrenten ook doen. Tegenwoordig is het ook niet noodzakelijk een groot concern te zijn om dit te bewerkstelligen. Met een juiste partner is een eigen website met een eigen gezicht  en eventueel een  webshop eenvoudig te realiseren.

Maar is dan je winkel nog wel nodig,  zul je zeggen, kun je dan niet veel betere alleen maar een webshop bouwen? Mijn stellige overtuiging is dat juist de combinatie sterk maakt. Wanneer de juiste beleving geboden wordt in de winkel zullen mensen met genoegen naar je toe komen.  Het is wel zaak om meer te bieden dan een prijsvergelijking. In de optiek hebben we gelukkig ook nog de mogelijkheid een  goede meting te verrichten bijvoorbeeld. Bovenal is het van belang uw consument datgene te bieden wat elders niet te halen is een combinatie met een andere branche wellicht. Het spreekt dan uiteraard voor zich dat uw winkel en uw assortiment ook digitaal te vinden is, het liefst op een smartphone via de gratis WIfi verbinding bij u in de zaak.

Als u een juiste beleving kan creëren in uw zaak en een goede combinatie met uw website/shop maakt ben ik ervan overtuigd dat uw winkel 2025 haalt . Bovendien zullen we dan  niet meer spreken over het internetgevaar maar over de kans die internet heeft geboden onze winkels datgene  te laten worden wat ze eigenlijk al hadden moeten zijn. Een plek om te ervaren hoe een aankoop iets kan veranderen in je leven. De goederen en geldstroom hoeft niet perse op dat moment en die plek plaats  te vinden. Als u er maar voor zorgt dat het bij u plaats vindt.

Ik wens u mooie winkelstraten vol beleving toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak een keuze uit de pagina's