Heeft u de gunfactor?

Iedereen kent het vast wel, de gunfactor. Maar hoe krijg je die?

De gunfactor is iets wat onaantastbaar is, een gevoel, iets authentieks. Iets wat je niet kunt faken. Je hebt het of je hebt het niet. Toch ben ik van mening dat je het wel kunt leren. Voorwaarde is dat je het ook echt wílt leren. Het is geen marketingstrategie die je na een boek lezen kunt toepassen. Het moet eigen worden, puur en oprecht.

Het allerbelangrijkste in mijn optiek is: luisteren. Wat wil de klant echt? Voelt de klant zich gehoord? Neem je daar ook de tijd voor? Toon oprechte interesse, stel vragen. Vat uiteindelijk de vraag kort samen en vraag aan de klant of u de klant zo goed begrepen heeft.

Hoe kom je over op de klant, hoe is je uitstraling, hoe kijk je? Heb je een vriendelijke uitstraling? Een gemaakte lach gaat waarschijnlijk opvallen, voel de vriendelijkheid dan straal je het ook uit. Kijk je de klant aan of zijn je ogen gericht op andere zaken? Een klant kan zich onbelangrijk voelen wanneer je ogen af en toe ergens anders op gericht zijn.

Empathie mag ook niet ontbreken. Voor de klant is het prettig wanneer hij zich begrepen voelt. Probeer je daarom ook echt in te leven in de situatie van de klant. Ook al kan je misschien uiteindelijk niets voor de klant betekenen, het meeleven alleen al laat een goede indruk achter.

Laat merken dat je kennis van zaken hebt. Je hoeft niet op te scheppen over wat je allemaal weet, maar laat weten dat je de klant kan helpen op het vlak waar de klant om vraagt.

Wees eerlijk en open over je zelf. Wees persoonlijk en wees jezelf. Je hele privé leven op tafel te gooien is niet nodig, maar een keer wat laten vallen over iets persoonlijks schept een band (en is menselijk). Complimentjes geven kan ook helpen, mits het gemeend is en niet overdreven is!

Laat vooral de verplichte zinnen achterwege, dit kunnen klanten feilloos aan voelen en kan erg irritant en onpersoonlijk overkomen.

Laat de klantvriendelijkheid uit jezelf komen, zet het niet op als een masker. Wie kent niet de term “gladde verkoper”. Dit zijn meestal de gemaakte klantvriendelijke verkopers (waar menig mens de kriebels van krijgt).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak een keuze uit de pagina's