Samen

We weten het al een hele tijd: samen sta je sterk. Maar is dat ook zo in het bedrijfsleven of moet je daar zo af en toe een einzelgänger zijn?

Ik geloof in samenwerking. Wanneer je kijkt naar verschillende aspecten in het leven wordt iedereen sterker wanneer er samengewerkt wordt. Niet altijd en niet met iedereen zult u zeggen en dat ben ik met u eens. Toch is het vinden van versterking door zaken samen te doen een kracht.

Daarbij is het wel van belang te weten dat het ook inspanning vraagt. Het heet niet voor niets samen werken. Maar al te vaak zie je dat bij samenwerkingsverbanden één of een paar mensen het werk doen waarbij een grote groep dan wil profiteren van deze inspanningen. Naar mijn idee is dat dan gedoemd te mislukken.

Ook mij wordt wel gevraagd samen te werken met anderen en zoals genoemd sta ik daar altijd voor open.

Wat naar mijn idee heel erg belangrijk is als je hierin succesvol wilt zijn, is het maken van heel goede afspraken. Je ziet maar al te vaak dat er een groep mensen is die iets opzet en dat anderen zich daaraan dienen te conformeren. In het verleden zijn ook in de optiek daar veel voorbeelden van geweest. Na verloop van tijd wordt de groep groter en binnen de groep zijn er dan steeds minder mensen die werken in en aan de gezamenlijkheid. Je hoort dan in naam wel bij de groep maar werkt niet aan de groep mee. Je bent min of meer donateur of zoals je wilt abonnee van een groep.

Een van de minder positieve aspecten van samen zaken uitvoeren is dat je de uniciteit verliest.

Omdat je samenwerkt lijk je steeds meer op de ander of anderen waarmee je dat doet en het onderscheidend vermogen wordt steeds minder. De kracht van het samenwerken wordt dan teniet gedaan door het gevoel een eenheidsworst te zijn. Datgene wat je niet wilt zijn, bijvoorbeeld een ketenbedrijf ga je bestrijden met een formule die lijkt op een ketenbedrijf. Door veel zaken met één groep  te delen als gezamenlijke inkoop, gezamenlijke marketing en andere gezamenlijke uitingen ga je steeds meer op elkaar lijken. Daar is op zich niets op tegen wanneer dit je doelstelling is. Wanneer je echter uniek wilt zijn dan lijkt dat niet de meest juiste weg. Je zou ervoor kiezen om het ene met anderen samen te doen dan het andere waardoor de combinatie weer uniek te noemen is.

Van de verschillende samenwerkingsvormen wordt je waarschijnlijk beter en slimmer, sterker nog, je kunt uit verschillende groepen de juiste selectie maken om uniek en sterk te zijn.

Het is dan ook van groot belang welke krachten je zou willen bundelen. Naar mijn idee zijn dat vooral zaken die  onder de oppervlakte liggen. Zaken als kennis en opleidingsniveau bijvoorbeeld.

Wanneer je in een commerciële setting ook samenwerkt in uiterlijk en in logo’s en dergelijke uitingen wordt je al gauw gezien als onderdeel van een groep. Het gevolg kan zijn dat deze groep weer als groep wordt vergeleken met een andere groep zoals eerder genoemd.

In onze branche kom je vele groepen en groepjes tegen. En als gezegd, ik ben van mening dat je door  samenwerking sterker wordt. Als ik echter kijk naar de bedrijven die zich weten te onderscheiden door juist anders te zijn dan anderen, merk je ook dat deze bedrijven vaak succesvoller zijn dan die anderen. Kennelijk weten ze waar hun eigen kracht ligt en is het niet nodig daarin samen te werken.

Ik wens u dan ook een samenwerking toe waarin u uniek blijft. Naar mijn idee de beste combinatie om succesvol te zijn zeker in onze branche waar uniciteit een groot goed is om de consument op een juiste manier te benaderen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak een keuze uit de pagina's